کشف آژانس یونسکو نتیجه تحلیل آموزش ابتدایی و متوسطه در 120 کشور است.
اگرچه پسران در این رشته در سال های اولیه بهتر از دختران عمل می کنند، این شکاف جنسیتی در دبیرستان از بین می رود – حتی در فقیرترین کشورهای جهان – محققان دریافتند.
دختران پیشتاز هستند
در برخی از کشورها، دختران در ریاضیات حتی از پسران بهتر عمل می کنند، از جمله مالزی، جایی که دختران در سن 14 سالگی 7 درصد از پسران بهتر عمل می کنند، کامبوج (3 درصد) و فیلیپین (1.4 درصد).
با وجود این پیشرفت، آژانس آموزشی، فرهنگی و علمی سازمان ملل متحد هشداری صادر کرده است کف”پیشداوری ها و کلیشه ها همچنان بر تحصیل دختران تأثیر می گذاردزیرا در همه کشورها پسران در ریاضیات عالی “بیش از حد” حضور دارند.
این مشکل به علم نیز کشیده میشود: دادههای کشورهای با درآمد متوسط و بالا نشان میدهد که در حالی که دختران در دبیرستان نمره قابلتوجهی در علوم بالاتر میگیرند، هنوز احتمال کمتری برای انتخاب شغل در رشتههای علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات، دروس STEM دارند.
فصل ها و شعرهای دخترانه
در حالی که دختران در ریاضیات و علوم خوب عمل می کنند، آنها حتی مهارت بیشتری در خواندن نشان می دهندو تعداد بیشتری از آنها نسبت به پسران به حداقل مهارت خواندن دست یافتند.
طبق گزارش یونسکو، بیشترین شکاف در آموزش ابتدایی در عربستان سعودی است، جایی که 77 درصد دختران و تنها 51 درصد پسران در کلاس چهارم (سنین 9 تا 10 سال) حداقل مهارت خواندن را کسب می کنند.
در تایلند، دختران در مطالعه 18 درصد، در جمهوری دومینیکن 11 درصد و در مراکش 10 درصد بهتر از پسران هستند.
حتی در کشورهایی که سطح مطالعه دختران و پسران در مقاطع ابتدایی یکسان است – مانند لیتوانی و نروژ – تا سن 15 سالگی، دختران حدود 15 درصد بیشتر از پسران هستند.
“ملاله یوسف زی گفت که دختران نشان میدهند که وقتی به آموزش دسترسی دارند، چقدر میتوانند در مدرسه پیشرفت کنند.، یکی از بنیانگذاران بنیاد ملاله، به نقل از یونسکو. «اما بسیاری، و به خصوص آنهایی که محروم هستند، اصلاً فرصت یادگیری ندارند. ما نباید از این پتانسیل هراس داشته باشیم.
“ما باید به آن غذا بدهیم و شاهد رشد آن باشیم. برای مثال، مایه شرمساری است که بیشتر دختران در افغانستان فرصت نشان دادن مهارت های خود را به دنیا ندارند.»
Manos Antoninis، مدیر گزارش نظارت بر آموزش جهانی یونسکو، گفت: «اگرچه به دادههای بیشتری نیاز است، انتشارات اخیر به ترسیم تصویری تقریباً جهانی از شکافهای جنسیتی در نتایج یادگیری درست قبل از همهگیری کمک کرده است.
«دختران در خواندن و علوم از پسرها بهتر عمل می کنند و در ریاضیات عقب ترند. اما آنها به دلیل تعصبات و کلیشه های طولانی مدت کمتر در ریاضیات برتری دارند. ما به برابری جنسیتی در آموزش نیاز داریم و اطمینان حاصل کنیم که هر یادگیرنده پتانسیل خود را برآورده می کند.